محصولات لبنی سنتی گاومیش باران

تولید کننده گوساله های نر وماده اصلاح نژاد شده- تولید پنیر ویژه گاومیش تهیه شده از شیر تازه گاومیش اصلاح نژاد شده گیلان

محصولات لبنی سنتی گاومیش باران

تولید کننده گوساله های نر وماده اصلاح نژاد شده- تولید پنیر ویژه گاومیش تهیه شده از شیر تازه گاومیش اصلاح نژاد شده گیلان

پنیر گاومیش
دوغ گاومیش
کره گاومیش
ماست گاومیش 5% چربی
آدرس: گیلان- رضوانشهر- هفت دغنان- کوچه رسالت

بایگانی
آخرین مطالب

مهندس محمد نیکوکار دانش آموخته علوم دامی که  دوره های آموزشی‌مرتبط را در کشور ایتالیا و ایران گذرانده است. ایشان به همراه همسرش  خانم فاطمه دریساوی ، مدیر عامل اولین شرکت تعاونی گاومیشداران استان گیلان و تنها تعاونی ثبت شده در سطح کشور به منظور ساماندهی فعالان این عرصه، سابقه ای ۱۵ ساله در حوزه پرورش گاومیش دارد .

که در ابتدا کار خود را با تعداد اندکی گاومیش در سال ۱۳۸۰ آغاز نموده اند ‌. 

این واحد دامداری به صورت سنتی فعالیت  نمود تا اینکه با فرا گیری دانش اصلاح‌نژاد به منظور افزایش تولید شیر و ارتقا سطح کیفی دام ها هم اکنون این واحد دامداری با‌ ۵۰ راس گاومیش اصلاح نژادی  با روش‌های نوین به صورت نیمه صنعتی مدیریت می شود‌.

با  توجه به‌ اهمیت گاومیش در صنعت دامپروری و‌تولید گوشت و فر آورده های لبنی و‌معرفی شدن گاومیش به عنوان دام هزاره سوم از سوی FAO(سازمان فائو) با همکاری مرکز اصلاح نژاد دام کشور، جهاد کشاورزی‌استان گیلان ، و سازمان تعاون روستایی استان گیلان ، برای اولین بار در سطح کشور ‌شرکت تعاونی گاومیشداران استان گیلان با مرکزیت رضوانشهر در سال ۱۳۹۵ به همت مهندس نیکوکار تاسیس و‌آغاز به کار کرد .


از اهداف  شرکت تعاونی گاومیشداران استان گیلان  به موارد زیر می توان اشاره‌ نمود:

۱-جدا سازی فعالان صنعت پرورش گاومیش از دامداران به منظور دریافت حمایت های ویژه از سوی مراکز اصلاح نژاد کشور و صدور شناسنامه برای گله های تحت پوشش سهامداران.

۲-اشتغال زایی و کار آفرینی به منظور توسعه روستاها.

۳-ایجاد کارگاه های کوچک روستایی به منظور فعالیت زنان در بخش تولید فر اورده های لبنی گاومیش.

۴-توزیع نهاده های دامی با حداقل قیمت به سهامداران.

۵-عقد قرار داد به منظور فروش گاومیش ها بومی و اصلاح نژاد شده در داخل و خارج کشور 

۶-جمع آوری شیر و عرضه شیر گاومیش به قیمت واقعی ، چرا که گاومیش ۳ تا ۴ برابر ارزشمند تر از شیر گاو بوده اما گاهاً به قیمت یکسان با شیر گاو فروخته می شود.


در واحد دامداری مهندس نیکوکار، دامهای مولد همگی با دستگاه های شیر دوش  دوشیده و سپس گوساله ها با پستانک شیر می خورند‌. تمامی گاومیش ها دارای شناسنامه هستند که در سایت مرکز اصلاح نژاد کشور به ثبت رسیده اند ‌. و این شناسنامه بیان گر خلوص ژنتیکی دام ها می باشد F1_F2_F3  بود گاومیش را نشان می دهد. از آنجایی که گاومیش‌حیوانی کم توقع توصیف می شود بطوری ک از قدرت جذب بالایی از زمینه مواد غذایی برخوردار است نیازی به جیره غذایی خاصی ندارد و در این  واحد دامداری  از تفاله  های پرتقال ،سیلوی ذرت، سبوس برنج برای تامین خوراک دامها استفاده می شود .که خروجی آن شیری با کیفیت و پرتئین بالاست که در این پنیر با کیفیت گاومیش تحت مدیریت خانم فاطمه دریساوی تولید ، که علاوه بر شهر های گیلان به استان های اصفهان ، البرز و تهران صادر می شود ‌. همچنین گوساله های نر اصلاح نژاد شده نیز به منظور جفت گیری و تهیه اسپرم برای باروری به استان هایی از قبیل اردبیل،البرز،اصفهان،صادر می گردد‌.

در سال ۱۳۹۴ با همکاری مرکز اصلاح نژاد  کشور اولین انتقال جنین  در گله ی مهندس نیکوکار  انجام گرفت. هدف از این طرح داشتن  نژاد خالص گاومیش ایتالیایی در ایران بود که نتیجه این طرح تولد اولین گوساله های نر و ماده در استان گیلان بود و هم اکنون گاومیش نر دو ساله ی این واحد دامداری از مرغوب ترین گونه های ایتالیایی در ایران است که به منظور جفتگیری با سایر‌دام های  مولد  مورد استفاده قرار می گیرد.


پروفسور بورگیز رییس فدراسیون جهانی گاومیش IBF

اعضا این فدراسیون ازکشورهای مختلف